راه‌اندازی کسب و کار
صنعت و تولید
تجارت بین‌الملل
بهداشت و سلامت
صنعت گردشگری
فرهنگی و هنری

پنجره واحد مناطق آزاد


سعید محمد مطرح کرد؛

منابع کشور به نام سرمایه گذاری تاراج می شود


قابل قبول نیست که خارجی ها به نام سرمایه گذاری، منابع و معادن کشور را به نفع خود در اختیار بگیرند اما تکنولوژی و سود مناسب نصیب مردم کشور نشود، متاسفانه در پاره‌ای از موارد، شاهد تاراج منابع کشور به نام سرمایه گذاری هستیم.


به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، سعید محمد در نشست با فعالان اقتصادی منطقه آزاد اروند ضمن اشاره به اینکه این منطقه از ظرفیت بالایی در زمینه فعالیت های توسعه ای، اقتصادی، صادراتی و سرمایه گذاری برخورداراست؛ افزود: استفاده از ظرفیت های مذکور بر اساس سیاست های کلان کشور، مورد توجه قرار خواهد گرفت؛ مناطق آزاد قانون، ابزار و امکاناتی دارند که بر مبنای آن برنامه ها و فعالیت های خود را پیش می برند، البته در این مسیر برای رسیدن به اهداف تعیین شده نیاز به کمک و هماهنگی همه دستگاه های اجرایی دارند.

وی با اشاره به اینکه مناطق آزاد ظرفیت هایی دارند که باید به عنوان موتور اقتصاد کشور از آنها استفاده کرد، اذعان داشت: منطقه آزاد اروند منطقه ای مستعد است و ظرفیت بالایی برای سرمایه گذاری و رونق اقتصادی منطقه دارد و ما امیدواریم با عملکرد تیم دیپلماسی کشور شاهد رشد صعودی و چشمگیری در این منطقه باشیم.

مشاور رییس جمهور، ماهیت تجاری مناطق آزاد را بی ارتباط با قاچاق عنوان کرد و اظهار داشت: قاچاق یک پدیده پیچیده، پنهان و مرموزی است که امکان دارد در تمام نقاط کشور رخ دهد درحالیکه نگاه به مناطق آزاد باید تجاری و اقتصادی باشد.
سعید محمد تصریح کرد: فعالیت و ماموریت مناطق آزاد فرابخشی است؛این مناطق بخصوص منطقه آزاد اروند از ظرفیت بسیار خوبی برخوردار است که باید از آن بهره برد.

وی یکی از عمده ترین مشکلات مناطق آزاد را مالیات بر ارزش افزوده دانست و گفت: در این زمینه لایحه ای به دولت تقدیم خواهد شد تا پس از بررسی در مجلس شورای اسلامی به نتیجه برسد.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری -صنعتی و ویژه اقتصادی با تأکید براینکه اصل رونق اقتصادی و تجاری در سرزمین اصلی است، اظهار داشت: مناطق آزاد باید در جهت سرمایه‌گذاری، صادرات، تولید، وارد کردن فناوری‌های نوین فعالیت کنند.

سعید محمد با بیان اینکه ظرفیت رونق در مناطق آزاد کشور وجود دارد اما در کنار آن نیازمندی هایی مطرح است که برای رفع آنها، هم افزایی بین بخشی لازم است گفت: جذب منابع دولتی در مناطق آزاد لازم است ضمن آنکه برای ایجاد تجارت در این مناطق نیاز به منابع دولتی است تا بتوانند خود و شهرهای اطراف را اداره کنند.

وی افزود: از ظرفیت قرارداد 25 ساله ایران و چین برای جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی و توسعه مناطق آزاد و رونق و کسب کار استفاده خواهیم کرد.

مشاور رییس جمهور افزود: اساس منطق وجودی منطقه آزاد، تسهیل بازرگانی و اعطای مشوق‌های ویژه تولید، صادرات و توسعه اقتصادی است اما در آبادان و خرمشهر مشکلات عمران شهری بی شمار است.

سعید محمد با این قول که شورایعالی مناطق آزاد در حد توان برای برطرف شدن چالش‌ های شهری این مناطق کمک خواهد کرد، گفت: هدف‌ گذاری اصلی نباید فراموش شود؛ متاسفانه و به اشتباه از گذشته تا کنون منابع مالی مناطق آزاد بر اساس فروش زمین تامین شده که این موضوع سبب چالش‌های فراوانی در این زمینه گشته است که تلاش خواهیم کرد این رویه به زودی اصلاح شود.

وی بیان کرد: وجود مشکلاتی در زمینه زیرساخت، آب و فاضلاب و برق در منطقه آزاد اروند در شان مردم این خطه نیست؛ لذا باید برای رفع این مشکلات اقدام شود تا ساکنان این منطقه از حداقل امکانات رفاهی بهره مند شوند.

او همچنین در سفر به منطقه آزاد اروند اروند، در نشست با نخبگان، سران عشایر و ایثارگران این منطقه با بیان اینکه در آینده نظارت بیشتری بر سرمایه گذاری در مناطق آزاد انجام می‌شود تا کشور نیز از وجود سرمایه گذاران سود ببرد، افزود: اینکه خارجی ها به نام سرمایه گذاری منابع و معادن کشور را به نفع خود در اختیار بگیرند و تکنولوژی و سود مناسب نصیب مردم کشور نشود، به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

وی تصریح کرد: به صورت ویژه از سرمایه گذاری و توسعه زیرساخت‌ها در مناطق آزاد استقبال می‌کنیم اما متاسفانه در پاره‌ای از موارد شاهد تاراج منابع کشور به نام سرمایه گذاری هستیم.

وی رویکردهای فرهنگی در مناطق آزاد کشور را از اولویت‌های کاری شورای‌عالی مناطق آزاد عنوان کرد و گفت: نباید دغدغه‌های اقتصادی سبب کم کاری در زمینه موضوعات فرهنگی و اجتماعی ساکنان مناطق آزاد شود. هر فعالیتی که در بخش اقتصادی می خواهیم انجام دهیم باید یک پیوست فرهنگی و اجتماعی داشته باشد.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی کشور افزود: به دنبال جذب منابع از بودجه هستیم که برای سال آینده مشکلات زیرساخت های آب، برق و گاز را مرتفع کنیم تا فعالین اقتصادی راحت تر در این منطقه سرمایه گذاری کنند؛ بودجه های دولتی توسعه زیرساخت ها را در دستور کار قرار می دهد.

 






نسخه بتا