راه‌اندازی کسب و کار
صنعت و تولید
تجارت بین‌الملل
بهداشت و سلامت
صنعت گردشگری
فرهنگی و هنری

پنجره واحد مناطق آزاد


همکاری های علمی ـ پژوهشی در مناطق آزاد توسعه می یابد


با هدف توسعه همکاری های علمی ـ پژوهشی، تفاهم نامه همکاری بین دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی و دانشگاه علامه طباطبایی به امضاء رسید.


به گزارش فرینا، این تفاهم نامه بین «سعید محمد» مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و «عبدالله معتمدی» رییس دانشگاه علامه طباطبایی و جمعی از مدیران دبیرخانه شورایعالی و اعضای هیات رئیسه دانشگاه امضاء شد. 
مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی در این مراسم توجه به موضوع علوم انسانی را مهم برشمرد و گفت: خوشبختانه در حوزه های مهندسی، پزشکی، سلامت و بهداشت قابل رقابت با سایر کشورهای پیشرفته ایم، ولی در حوزه علوم انسانی نیازمند تقویت و اهتمام ویژه هستیم.
سعید محمد با اشاره به اینکه در مناطق آزاد با موضوعات فرهنگی و اجتماعی متنوع و پیچیده ای مواجه هستیم افزود: تعدد مذاهب و اقوام، همچنین موضوعات کاری اعم از مباحث مالی، سرمایه گذاری بیمه، مباحث بین الملل و دیپلماسی خارجی، مناطق آزاد را به سرزمین کوچکی از تمام این مسائل تبدیل کرده است که می توانند پایلوتی باشند در تمام زمینه ها.
وی در ادامه اظهار داشت: این تفاهم نامه زمینه را برای بهره مندی دانشگاه و مناطق آزاد برای استفاده از فضای علمی ـ پژوهشی مناسب در این مناطق فراهم می کند و امیدواریم با همکاری و تعامل سازنده از مبانی علمی و پژوهشی بیش از پیش بهره ببریم و فضای مورد نیاز را برای تسهیل این ارتباطات فراهم کنیم.

** توجه ویژه به توسعه پایدار انسانی در مناطق آزاد

رییس دانشگاه علامه طباطبایی نیز در این مراسم به ظرفیت های علمی موجود در این دانشگاه اشاره کرد و گفت: دانشگاه علامه طباطبایی با 550 عضو هیات علمی، از ظرفیت خوبی در کشور برخوردار است که با تعامل و همکاری دو مجموعه از این ظرفیت ها به خوبی می توان بهره برد. 
عبدالله معتمدی افزود: امروز در کشور در حوزه توسعه شهری و روستایی هزینه زیادی می شود. هرجا صحبت از توسعه به میان می آید ما را به یاد ساخت و ساز، بیمارستان و مدرسه می اندازد، ولی مهم تر از آن توسعه انسانی است که بسیار حائز اهمیت دارد.
معتمدی گفت: در بعضی از مناطق به دلیل فقر فرهنگی، شاهد خشونت و آسیب های اجتماعی هستیم که حضور دانشگاه می تواند در جهت توسعه پایدار انسانی به این مناطق کمک کند.
وی در پایان افزود: امیدوارم با امضای این تفاهم نامه زمینه فعالیت های بعدی دو مجموعه فراهم شود و از ظرفیت دانشگاه، در قالب پروژه های مشترک و تعریف شده استفاده کنیم.

گفتنی است؛ این تفاهم نامه در 7 ماده تنظیم شده است که از جمله محورهای همکاری آن می توان به اجرای پروژه های تحقیقاتی ـ کاربردی مورد نیاز دبیرخانه و سازمان های مناطق آزاد با بهره گیری از دانش اعضای هیات علمی دانشگاه، برگزاری نمایشگاه ها و کارگاه های آموزشی در حوزه هایی چون معرفی فرصت های سرمایه گذاری در مناطق، گردشگری، آموزشی مذاکرات بین المللی و همچنین بین المللی سازی فعالیت های مناطق و برگزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت به منظور ارتقاء توان علمی کارشناسان و مدیران دبیرخانه اشاره کرد.






نسخه بتا