راه‌اندازی کسب و کار
صنعت و تولید
تجارت بین‌الملل
بهداشت و سلامت
صنعت گردشگری
فرهنگی و هنری

سازمان فناوری اطلاعات ایران

درخواست بررسی پرونده در کمیسیون ارزش افزوده

درخواست بررسی پرونده در کمیسیون ارزش افزوده

صنعت و تولید
کمیسیون ارزش افزوده
فعال اقتصادی شروع

توضیح خدمت

کمیسیونی متشکل از نمایندگان وزارتخانه‌های صنایع و معادن و بازرگانی، کشاورزی، بانک مرکزی، گمرک جمهوری اسلامی ایران، دبیرخانه شورای عالی و نماینده منطقه، وظیفه تعیین درصد مجاز (میزان کالای تولیدشده در واحد صنعتی که می‌تواند -به عنوان کالای داخلی- بدون ثبت‌سفارش وارد سرزمین اصلی شود) و همچنین تعیین درصد ارزش افزوده (میزان تخفیف عوارض گمرک) را به عهده دارد. ارزش افزوده در حالت کلی پس از دریافت پروانه صورت می‌گیرد.

پیش نیاز خدمت

  • صدور پروانه بهره‌برداری واحد صنعتی

دستورالعمل دریافت خدمت

برای دریافت تمام خدمات وب‌سایت، می‌بایست ثبت‌نام کرده باشید.

  • برای درخواست این خدمت، روی دکمه «شروع» در بالای صفحه کلیک کنید. در صورتِ نداشتن حساب کاربری، می‌بایست ثبت‌نام کنید و اگر قبلا ثبت‌نام کرده‌اید، وارد حساب‌ کاربری‌تان شوید.
  • دکمه «شروع» این خدمت را به صورت خودکار به میز خدمت‌تان اضافه می‌کند. برای اطلاع از آخرین وضعیت و پی‌گیری سابقه درخواست‌ها به آن نیاز دارید.
  • بعد از انتخاب پروانه بهره‌بردای که پیش از این صادر شده، دو گزینه «کمیسیون جدید» و «کمیسیون قدیم» نمایش داده می‌شود.
  • در صورتی که شماره کمیسیون شما به پیش از جلسه ۵۹۵ برمی‌گردد، می‌بایست گزینه «کمیسیون قدیم» را انتخاب کنید. این فرایند در بخش توضیحات بیشترْ شرح داده شده است.
  • پس از انتخاب «کمیسیون جدید»، قبول متن توافق‌نامه و تأیید و ثبت، وارد بخش محصولات می‌شوید.
  • حال روی «افزودن مورد جدید» کلیک کنید.
  • عنوان محصول تولیدی و اطلاعات مربوط به آن را وارد نمایید.
  • در این مرحله می‌بایست تعیین کنید که محصول تولیدی شما زیرشاخه کدام یک از محصولات پروانه بهره‌برداری‌تان است.
  • مواد اولیه به کار رفته در محصول را انتخاب نمایید و اطلاعات مربوط به ماده اولیه و میزان آنها را برای یک واحد تولیدی وارد کنید.
  • در صورت به‌کاربردن ماده اولیه جدیدی که در لیست موجود نیست، می‌توانید با گزینه «افزودن»، ماده اولیه را انتخاب و اضافه کنید.
  • پس از تأیید صحت اطلاعات وارد شده، روی دکمه تأیید و ثبت کلیک کنید.
  • کارشناس منطقه درخواست شما را بررسی می‌کند و در صورت تأیید، با امضاء نماینده منطقه در کمیسیون ارزش افزوده، برای بررسی به دبیرخانه شورای عالی ارسال می‌شود. پس از تأیید پرونده در دبیرخانه شورای‌ عالی، پرونده توسط دبیر کمیسیون ارزش افزوده در دستور بررسی کمیسیون قرار می‌گیرد و دعوتنامه شرکت در جلسه بررسی برای شما صادر می‌شود. در روز کمیسیون ارزش افزوده، شما با حضور در جلسه فرصت دارید فرایند تولیدتان را تشریح کنید و به سوالات نمایندگان دستگاه‌ها پاسخ دهید. پس از خروج شما از جلسه، نمایندگان دستگاه‌ها با رأی‌گیریْ درصدهای مجاز و میزان ارزش افزوده را تعیین می‌کنند و نتیجه همان روز به شما اعلام می‌شود.
  • سپس نامه‌‌ی صورت‌جلسه و پرونده مصوب شما برای گمرک جمهوری اسلامی ایران ارسال می‌شود. گمرک جمهوری اسلامی ایران مصوبه را به گمرک اجرایی ابلاغ می‌کند و پس از آن می‌توانید از مزایای کمیسیون استفاده کنید.
  • در این مرحله می‌توانید نسخه الکترونیکی را در سامانه مشاهده کنید.

 

اطلاعات بیشتر

نکته ۱:کسانی که از قبل در سامانه بهین یاب پروانه داشته‌اند، می‌توانند از آن استفاده کنند.

در صورتی که این مسئله درمورد شما صدق می‌کند، ولی نمی‌توانید در سامانه مشاهده کنید با مرکز تماس یا منطقه خود تماس بگیرید.

نکته ۲: کمیسیون ارزش افزوده قدیم

کمیسیون ارزش افزوده قدیم به جلساتی اشاره می‌کند که به شیوه‌ کاغذی و پیش از یکپارچگی سیستم تشکیل شده‌اند.

برای استفاده از مزایای کمیسیون جدید، هنگام درخواست می‌بایست کمیسیون ارزش افزوده قدیم را انتخاب و شماره جلسه را وارد کنید. اطلاعات دیگر را مطابق با پرونده کاغذی قدیم پر نمایید. این درخواست، بررسی و درصورت مغایرنبودن با پرونده کاغذی، تأیید می‌شود. حال امکان استفاده از کمیسیون قدیم در سامانه وجود دارد.

مطالب سودمند دیگر درمورد کمیسیون ارزش افزوده

  • شیوه اظهار کالای تولید شده در منطقه

۱- بدون کمیسیون ارزش افزوده

این شیوه هیچ مزایایی را شامل نمی‌شود و در صورتی که پیش از تولید، برای مواد اولیه به کار رفته، ترخیص قطعی ورود به سرزمین اصلی انجام نشده باشد، مانند کالای وارداتی در نظر گرفته خواهد شد.

اما در صورتی که تمام مواد اولیه با واردات قطعی به کشور وارد شده باشد، کالا کاملا داخلی و تولید داخل محسوب می‌شود.

۲- با کمیسیون ارزش افزوده

الف) کالا به میزان درصد مجاز داخلی حساب می‌شود.

ب) کالا بیش از درصد مجاز خارجی محسوب می‌شود.

 

راهنما

  • ابتدا باید برای دریافت گواهی اقدام کنید.
  • سپس نوبت به دو اظهارنامه مجزا در گمرک می‌رسد؛ در اظهارنامه اول و برای حالت «الف» که عدد مجاز داخلی را ثبت می‌کند، به ثبت‌ سفارش نیاز ندارید. گمرک به میزان ارزش افزوده، برای حقوق و عوارض تخفیف می‌دهد و بقیه‌ مبالغ را می‌بایست پرداخت کنید.
  • اظهارنامه دوم که حالت «ب» را ثبت می‌کند، نیاز به ثبت سفارش دارد و گمرک در عوارض، به میزان درصد ارزش افزوده تخفیف می‌دهد.

نکته ۱: در هر دو اظهارنامه مواد اولیه خارجی به کار رفته در محصول، اظهار می شود و نه محصول نهایی و مواد اولیه داخلی.

نکته ۲: اگر تمام مواد اولیه به کار رفته تولید داخل باشند، یا قبل از تولید با واردات قطعی به سرزمین اصلی منتقل شده باشند، تنها نیاز است برای خروج کالا به گمرک مراجعه کنید و برای خروج کالا درخواست حکم دهید. در این حالت نیازی به ثبت سفارش و پرداخت عوارض نیست.

 

  • ثبت سفارش مازاد مجاز به سرزمین اصلی

پس از دریافت گواهی تولید الکترونیک، کد رهگیری ۱۵ رقمی بالای آن را برای ثبت سفارش به‌کار ببرید.

راهنما

  • وارد سامانه جامع تجارت «NTSW» شوید.
  • نقش «بازرگان سرزمین اصلی» را انتخاب کنید. (می‌بایست به کارت بازرگانی معتبر کشور مجهز باشید.)
  • حال در قسمت مدیریت پرونده، پرونده جدید اضافه کنید.
  • کشور مبدأ کشوری‌ست که مواد اولیه را از آن خریده‌اید (کشوری به جز ایران) و ارز نیز ارزی‌ست که خرید با آن انجام شده (و نه ریال). در عین‌حال شیوه انتقال ارز، براساس گواهی تولید مناطق آزاد، بدون انتقال ارز محل تأمین می‌شود.
  • در این مرحله می‌بایست کد ۱۵ رقمی را در کد گواهی تولید وارد کنید.
  • توجه داشته باشید که در قسمت ثبت کالا، مواد اولیه خارجی به کار رفته را ثبت کنید و  نه محصول نهایی تولید شده را.
  •  هنگام دریافت مجوز پرونده، اطلاعات گواهی تولید به صورت سیستمی برای سامانه جامع تجارت ارسال می‌شود. درصورت مغایرت مواد اولیه ثبت‌شده با گواهی تولید، پرونده رد و در صورت انطباقْ تأیید می‌شود.
  • برای دیگر مجوزهای ورود به کشور نیز می‌بایست به دستگاه‌های صادرکننده مجوز ورود به سرزمین اصلی، که در این صفحه نمایش‌ داده شده، مراجعه کنید.

 

خدمات مرتبط

مطالب این صفحه چقدر برای شما مفید بود؟
نسخه بتا