راه‌اندازی کسب و کار
صنعت و تولید
تجارت بین‌الملل
بهداشت و سلامت
صنعت گردشگری
فرهنگی و هنری

پنجره واحد مناطق آزاد

ماکو

شهرستان ماکو و مرز بازرگان، در شمال غربی ایران یکی از شهرهای تاریخی کشور است که به عنوان دروازه تجاری ایران و اروپا از دیرباز نقش پررنگی در فعالیت‌های بازرگانی ایران و منطقه داشته است. همجواری این منطقه با کشورهای حوزه قفقاز در کنار نزدیکی آن به قطب صنعتی تبریز و بهره‌مندی از زیرساخت‌های توسعه یافته منطقه بر اهمیت استراتژیک و ظرفیت‌های این منطقه افزوده است.

منطقه آزاد تجاری – صنعتی ماکو برای بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها در سال ۱۳۸۹ و با مساحتی بالغ بر ۵۰۰ هزار هکتار احداث شد. این منطقه که شامل بخش‌هایی از ماکو، بازرگان، شوط و پلدشت می‌شود، از سمت شرق با جمهوری آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان و از سمت غرب با کشور ترکیه مرز مشترک دارد. همچنین ویژگی‌های طبیعی و اقلیمی این منطقه و جاذبه‌های گردشگری طبیعی، فرهنگی و تاریخی آن موجب شده منطقه ماکو در صنعت توریسم ایران نیز جایگاه قابل توجهی داشته باشد.

مهم‌ترین اهداف و فعالیت‌های منطقه آزاد تجاری – صنعتی ماکو شامل گسترش خدمات تجاری و ترانزیتی، صنایع گردشگری و اکوتوریسم، صنایع فرآوری و کشاورزی و همچنین توسعه واحدهای بزرگ کشت و صنعت و انتقال فناوری‌های نو به منطقه است.

منطقه آزاد تجاری – صنعتی ماکو، برای بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها، در سال ۱۳۸۹ و با مساحتی بالغ بر ۵۰۰ هزار هکتار احداث شد. این منطقه که شامل بخش‌هایی از ماکو، بازرگان، شوط و پلدشت می‌شود، از سمت شرق با جمهوری آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان و از سمت غرب با کشور ترکیه مرز مشترک دارد. همچنین ویژگی‌های طبیعی و اقلیمی این منطقه و جاذبه‌های گردشگری طبیعی، فرهنگی و تاریخی آن باعث شده منطقه ماکو در صنعت توریسم ایران نیز جایگاه قابل توجهی داشته باشد.

مهم‌ترین اهداف و فعالیت‌های منطقه آزاد تجاری – صنعتی ماکو شامل گسترش خدمات تجاری و ترانزیتی، صنایع گردشگری و اکوتوریسم، صنایع فرآوری و کشاورزی و همچنین توسعه واحدهای بزرگ کشت و صنعت و انتقال فناوری‌های نو به منطقه است.

منطقه آزاد ماکو بعنوان جوان‌ترین و پهناورترین منطقه آزاد کشور با برخورداری از حدود ٨٠ درصد مساحت مجموعه مناطق آزاد کشورمان و با ١٣٠ کیلومتر مرز مشترک با جمهوری ترکیه و ١٤٠ کیلومتر با جمهوری آذربایجان (نخجوان) یکی از غنی‌ترین مناطق آزاد کشور محسوب می‌شود که به عنوان تنها دروازه زمینی ورود ایران به اروپا از دیرباز تاکنون مرکز تجارت و تعاملات اقتصادی و تجاری با کشورهای مختلف بوده است و قریب ۱۲۰ کیلومتر از کریدور ترانزیت بین المللی شمال به جنوب و شرق به غرب از آن عبور می‌کند.

این منطقه با تکمیل، ایجاد و توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل و لجستیک از جمله بزرگراه، فرودگاه مدرن و برنامه‌ریزی برای احداث خط آهن و فراهم‌سازی حمل و نقل چند وجهی، احداث نیروگاه برق، احداث سدهای مختلف از سوی دولت در سطح منطقه در کنار موقعیت جغرافیایی و منابع مزیت‌دار طبیعی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و کسب و کار ارزشمندی را پیش روی فعالان اقتصادی گشوده است تا گام‌های موثری در تحقق اهداف کلان کمک به تقویت اقتصاد ملی و پیوند آن با اقتصادهای منطقه‌ای و بین‌المللی و البته کمک به عمران و آبادانی و توسعه فرهنگی اجتماعی و اقتصادی منطقه محل استقرار خود بردارد. لجستیک و حمل و نقل، کشاورزی، دامپروری و شیلات، معادن کانی‌های فلزی و غیر فلزی و صنایع پایین دست آنها، گردشگری طبیعت و بوم‌گردی و صنایع مختلف مزیت گیرنده از موقعیت جغرافیایی اقتصادی کسب و کارهای محوری این منطقه را تشکیل می‌دهند که با دسترسی به انرژی ارزان و نیروی کار فراوان به همراه مشوق‌های قانونی مناطق آزاد از جمله معافیت بیست ساله مالیاتی برای انواع فعالیت‌های اقتصادی، معافیت خدمات و محصولات عرضه شده در منطقه از مالیات بر ارزش افزوده، واردات مواد اولیه و ماشین آلات تولیدی معاف از عوارض گمرکی، صادرات بدون عوارض گمرکی، امکان تاسیس شرکت‌های مختلف با سهام‌داری کامل و مشارکتی داخلی و خارجی، جامعه محلی فهیم و فرهیخته ٢٠٠ هزار نفری منطقه و سایر مزیت‌های حمایتی قانونی و تلاش در مسیر فضای کسب و کار سهل و آسان و رها از دیوان‌سالاری‌های معمول، موجب توجیه‌پذیری فعالیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری‌های این منطقه شده است.

حسین گروسی

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو

مزایای اختصاصی ماکو

210

حجم سرمایه‌گذاری خارجی (میلیون دلار)

52,000

حجم سرمایه‌گذاری داخلی (میلیارد ریال)

18,000

حجم اشتغال

مزایای اختصاصی منطقه آزاد تجاری صنعتی ماکو

  • دسترسی آسان به بازار مصرفی کشورهای مستقل مشترک‌المنافع
  • وجود مرز تجاری بازرگان به عنوان بزرگ‌ترین مرز زمینی کشور و دروازه اروپا با قدمت بیش از ۹۰ سال
  • طبیعت بکر و زیبا و ظرفیت‌های گردشگری متعدد
  • دسترسی به زیرساخت حمل و نقل ترکیبی کشور
  • بهره‌مندی از اراضی حاصلخیز کشاورزی
  • امکانات زیربنایی مناسب و قوانین حمایتی
  • ظرفیت و زیرساخت ترانزیت کالا میان اروپا و آسیا
  • اقلیم و آب و هوای متعادل و دسترسی مناسب به منابع آبی

محورهای اصلی کسب و کار در منطقه

تجارت و خدمات تجاری

صنعت گردشگری

صنایع فرآوری و کشاورزی

واحدهای بزرگ کشت و صنعت

گالری

راه‌های ارتباطی

ارتباط با مدیر سرمایه‌گذاری منطقه

0443-4377771
نسخه بتا